Budapest del ett

Efter att ha varit på Way out West i Göteborg, åkte jag och Alice till Budapest två dagar senare.
Vi skulle nämligen möta upp Paula och Nora som reste runt i Slovenien och Ungern.
De skulle inte komma förens dagen efter men överraskade oss med att ta ett tidigare tåg. Här är Nora i väntan på mexikansk middag.
Efter att Nora och Paula ätit gick vi till Simpla, en av Ungerns (och Europas) mest kända pubar. Inredningen var så fin med massor av konstig skrotkonst, vimplar och annat.
Vi hängde där ett bra tag och struntade i klubben första kvällen. Så vid sentimmarna gick vi hemmåt till vår lägenhet.
Dagen efter sov vi alldeles för länge innan vi gick ut ur vår lägenhet. den luktade unk.
Sedan letade vi efter något bra ställe att äta frukost/lunch på. Det blev en bagel på det här tokmysiga stället.
Vi satte oss i solen och njöt. den här dagen, torsdagen, var den svalaste dagen på resan. Temperaturen var runt 26.
Sen strosade vi runt en sväng och gick in i några butiker. Jag och Nora köpte varsin skrivbok som vi skrev och ritade i när vi satte oss på ännu ett fik för att dricka varsin lemonad.
Sen gick vi på en "Free Walking Tour" runt om i Budapest. Vi valde att få information om kommunism, vilket var väldigt intressant. Man fick mycket större insikt i hur svårt ställt det har varit, och är, i Ungern. Bara genom att lyfta blicken från gatuplan till husens andra våningar kunde man se skotthål och förfallna fasader. Fotade inget under touren, men tänkte att ni kunde få se några fina skåp istället.
Efter att ha bytt om och vilat ett tag gick vi ut för att äta middag. Vi gick till Most som Paula, Nora och Alice varit på tidigare, de har nämligen besökt Budapest när de tågluffat förra året.
Sedan kollade vi in en av Budapest många "ruinpubs", som jag tror heter Ankert. Det var så vackert att vi alla instämde på att vi kunde gifta oss där. Det var dock inte så mycket unga så vi gick vidare.
Vi hamnade på favoritstället Simpla igen innan vi gick vidare till Instant. Där festade vi till 06.03 då vi gick till sängs. Vi träffade bland annat de två konstiga danskarna ovan och deras kompis. Deras kompis heter Niss, det tyckte jag var fint.
Efter att vi sagt hejdå till danskarna såg jag och Alice solen gå upp strax innan vi kom fram till lägenheten. Sedan sov vi gott.

Det var de två första dygnen i Budapest!